Комахи.
Цікаві факти про комах Комахи – перші живі істоти, які з’явилися на Землі, більше 400 млн. років тому. З тих пір вони пережили п’ять масових катаклізмів і виявилися більш живучими, ніж динозаври. Комахи щорічно пожирають 25 – 30% світового врожаю. Вага комах, яких за рік з’їдають всі павуки на Землі, більше сукупної ваги всіх людей на планеті. Відновити суглоби можна вдома звичайним... Комахи є їжею, багатою білком, вуглеводами, вітамінами і мінералами. У Таїланді вони вважаються делікатесом, там популярні смажені цвіркуни і саранча. Тля розвивається в доросла комаха з яйця за 6 днів і живе ще 4-5 днів. Богомол – єдина комаха, яка може повертати голову. На нашій планеті налічується приблизно 400 тисяч жуків. Найбільший з них – жук-титан. Його розміри можуть досягати до 17 сантиметрів. Приблизно одна третя всіх комах, що живуть на землі, – м’ясоїдні. Велика частина з них полюють, а не харчуються падаллю або ж відходами. Цікаві факти про павуків Існує близько 35 тис. видів відомих павуків і весь час відкриваються нові. Павуки-хрестовики щоранку з’їдають свою павутину, а потім будують її заново. Потомство павуків Amarobia з’їдає свою матір відразу після того, як з’явиться на світ. Є такі види павуків, самки яких починають трапезу самцем відразу після того, як він її запліднив. Покійний батько перетворюється в їжу для своїх дітей.
Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Охорона рослинного і тваринного світу.
Поміркуй, навіщо треба охороняти рослини і тварин.
Переглянь відео про заповідники України.
Для чого створюють заповідники?
Використовуючи різноманітні джерела інформації, дізнайся, які заповідні території є у нашій області. Що в них охороняють?
Люби і бережи природу!
Розмаїття рослинного і тваринного світу.
Згадай,що ти знаєш про природу рідної землі?
Уважно переглянь фільм.
Подумай, який дар природи для людства найцінніший?
Відгадайте загадки.
1) Це дерево росте в Африці, Австралії. Тривалість життя — до
1000 років. У товщину може сягати 40 м, а обійняти його мо-
жуть лише шестеро-семеро осіб разом. У стовбурі накопичуєть-
ся вода, яку слони в посушливий період видобувають із дере-
ва, розбиваючи кору. Гілки стирчать на самій верхівці, тому
дерево схоже на таке, «що росте догори коренем».
Це дерево дуже шанують місцеві жителі. Плоди баобаба містять
багато поживних речовин, вітамінів. М’якоть плодів навіть висушують.
Якщо розвести цей порошок водою, вийде напій, схожий на лимонад.
Із сухої оболонки плодів роблять склянки та інший посуд. Із молодого
листя готують салат. Із попелу дерева, настоянки листя виготовляють
ліки. Із кори — волокно для мотузок, тканини, риболовні сітки. Якщо
кору здерти — дерево не гине, а в ньому наростає нова кора.
2) Ця тварина живе в Арктиці, не боїться холоду. Коли її родичі
солодко сплять узимку, вона бродить серед сніжних заметів,
рибалить, плаває. Це сильний хижий звір. Непомітним бути се-
ред снігу йому допомагає забарвлення.
Білий ведмідь — один із найбільших хижаків планети. Довжи-
на його тіла може сягати 3 м, вага — 500 кг (іноді самці важать до
750 кг). Живе близько 30 років. Він чудовий плавець: у відкрите мо-
ре запливає аж на десятки кілометрів! Живиться нерпою, рибою, тю-
ленями. У барліг залягають лише самиці, які мають народити ведме-
жат. Їх у мами буває один-двоє. Цілих два роки ведмежата живуть
біля мами, навчаються полювати, робити барліг.
3) Товста шкіра, товсті губи,
В роті — аж чотири зуба!
Якщо він розкриє пащу,
То від страху можна впасти.
Бегемоти (гіпопотами) мешкають в Африці. За розмірами (разом із
носорогом) посідають друге місце після слонів. Можуть важити до 4 т.
Багато часу бегемоти проводять у воді, де ховаються від сонця. Із води
вони виходять лише вночі на кілька годин за їжею — травою та іншими
рослинами. Живуть у прісній воді, хоча інколи можуть опинитися й у мо-
* Тут і далі: матеріали, що мають таку позначку, містяться на диску, який до-
дається до посібника.
www.e-ranok.com.ua
7
рі. Бегемот — найнебезпечніша тварина для людини. Хоча бегемоти й не
хижаки, однак можуть убити або важко покалічити будь-кого своїми
зубами, і роблять це з переляку частіше за левів чи інших хижаків.
4) Красуню тропічну люблю, —
Прикрашу оселю свою.
Замість ґрунту — соснову кору
У горщик квітці покладу.
У цятку, білі та бордові
Пелюстки — різнокольорові!
Тендітна та вродлива
Ця квітка гордівлива.
Квіти орхідеї схожі на витвори мистецтва. Вони настільки
прекрасні, що навіть такі країни, як Гонконг, Венесуела зробили їх
своїми символами. Більшість орхідей живуть на деревах. Але це не
рослини-паразити. Дерева вони використовують лише як підпору,
а живляться тим, що осідає на корі цього дерева.
(За матеріалами «Вікіпедії»)
Склади казочку з даної теми.
Сьогодні у нас цікавий урок
В природу ми з вами зробимо крок.
Із нею ми зустрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
-Давайте з нею привітаємось:
Доброго ранку- травам росистим,
Доброго ранку-квітам барвистим,
Доброго ранку-сонечку ясному,
Людям усім і усьому живому.
Потріть свої долоні і передайте тепло сусідові.
Тихенько за партии сідаємо
Й працювати починаємо.
А якими повинні
бути учні на уроці, щоб досягти успіху?
- Уважними
-
Спостережливими
-
Працьовитими
-
Інтелектуалами
- Хорошими
дітьми.
Червона книга України — офіційний державний документ, який містить перелік рідкісних, вразливих і зникаючих видів тваринного і рослинного світу у межах України, а також узагальнені відомості про сучасний стан цих видів і заходи щодо їх збереження. Занесені до Червоної книги України види підлягають охороні на всій території України, у межах її континентального шельфу та виключної морської економічної зони. Станом на квітень 2019 року до Червоної книги України занесено 1369 видів (543 тварин і 826 рослинного світу). Регулюється Законом України «Про Червону книгу України».
Завдання«Сумна математика»
1.Дізнайтеся за
підручником,скільки видів рослин і тварин було записано до Червоної книги в
1980 р., відкривши підручник на сторінці
131.
2.Скільки було
записано у 2009 р.?
3.Обчисліть у парі,скільки років минуло від 1980 до 2009 р.
4.Обчисліть, на
скільки збільшилося зникаючих рослин ; тварин .
Зробіть висновки.
Діти, бережіть
природу,і вона віддячить нам.
Адже вже дуже
багато є рослин і тварин, яких ми не
побачимо наживо ніколи.
Гра «Сигнальник"
Чи можна:
Збирати букети квітів-первоцвітів.
Залишати сміття
в лісі.
Мити автомобілі в річці.
Насаджувати дерева.
Підгодовувати птахів узимку.
Ламати гілки
дерев.
Загасити та присипати землею багаття в лісі або в полі після відпочинку.
Брати з гнізда пташині яйця, щоб розглянути їх.
06.04
Гриби - живі організми.
Вікторина .
* Як називається частина гриба , розташована на поверхні грунту ?
* Як називається частина гриба, розташована в грунті ?
* З чого складається плодове тіло шапинкового гриба ?
* Гриби – це рослини чи тварини ?
* Доведіть , що гриби – це живі організми .
* Назвіть різновиди грибів у природі .
* Чим живляться гриби ?
* Чим розмножуються гриби?
3). Практичні завдання . Проблемна ситуація .
* - Поміркуйте! Діти принесли з лісу грунт і висипали його під деревом .
Через деякий час вони побачили , що там виріс міцний грибок . Поміркуйте , із чого він виріс?
- Ученим ще не вдалося виростити на грядках білі гриби , рижики , підосичники . Однак відомо , якщо старий гриб дрібно порізати , залитиводою і цим розчином полити коріння дерев у молодій лісопосадці , то через 2-3 роки на цьому місці можна буде збирати гриби .
*- Є такий вираз «Ростуть , як гриби після дощу». Чому так говорять ? (Багато грибів з’являються після дощу , коли вигляне сонечко та нагріє вологу землю).
- Що потрібно грибам , щоб вони швидко росли ? (Волога , тепло , поживні речовини).
- Чому гриби полюбляють рости під деревами? (Гриби поглинають з грунту воду та постачають її рослинам . Дерева в свою чергу забезпечують їх необхідними поживними речовинами).
- Яке значення мають гриби для лісу ? Для людей?
4).Рефлексія розумової діяльності .
-Що для вас було найцікавішим?
-Про що хотіли би дізнатися ще?
-Про які гриби ви чули вперше?
- Якщо вам сподобався урок – поплескайте в долоні . Ці аплодисменти-вам!
Дякую за гарну роботу.
5).Домашнє завдання .
С.121-125;зошит.
*За бажанням якомога більше дізнатися про їстівні та отруйні гриби.
09.04
Бактерії. Значення бактерій для природи. Віруси.
Чи знаєш відповіді на запитання?
— Які ознаки живих організмів властиві бактеріям?
— Як розмножуються бактерії?
— Чим бактерії корисні для природи?
— Чим бактерії небезпечні для рослин, тварин, людини?
— Де трапляються бактерії?
2. Гра «Вірю — не вірю»
- Гриби — це ані рослина, ані тварина, а те й інше.
- Пліснява і дріжджі — це гриби.
- Не кожен гриб можна покласти до кошика.
- Бактерії оточують нас усюди.
Подивись відео:
. Робота
за підручником (с. 127–129)
— Що ви
знаєте про віруси?
—
Розгляньте малюнок в підручнику. Віруси — це дуже дрібні частинки, які можна побачити
тільки за допомогою електронного мікроскопа, тобто збільшивши їх у мільйони
разів.
—
Розкажіть, що нового про віруси ви прочитали на с. 128. Яка інформація була вам
відома?
—
Порівняйте віруси і бактерії.
— Чим
небезпечні віруси?
— Як
уберегти себе від хвороботворних мікроорганізмів?
1.
Дотримувати правил особистої гігієни:
а) мити
руки перед прийомом їжі і після відвідування туалету;
б) мити
овочі та фрукти перед уживанням.
2.
Уникати контактів з хворими людьми і тваринами.
3.
Тримати приміщення в чистоті, провітрювати кімнати, проводити вологе
прибирання.
Що
допомагає перемогти мікроби? (Чистота, вітаміни, фізкультура, спорт,
загартування тощо)
Подивись мультфільм з даної теми:
. Вправа
«Аплікація»
Пофантазуйте
і технікою аплікації зобразіть бактерію такою, якою ви її уявляєте.
Виконай завдання в зошиті.
13.04
Тематичне оцінвання з теми: "Рослини,тварини і середовище їх існування".
Пригадайте все ,що вчили про рослини та тварин:
Виконай завдання на аркуші паперу:
Контрольна
робота
Рослини, тварини і середовище їх існування.
Варіант 1
1
рівень
Вибрати
одну або кілька варіантів відповідей.
1.
Чим рослини схожі між собою?
А)
своїми розмірами;
Б)
своїми органами;
В)
своїм кольором.
2.
Де достигає насіння?
А)
в корені;
Б)
в стеблі;
В)
в плоді.
3.
Який стовбур у дерева?
А)
тонкий, соковитий;
Б)
товстий, дерев’янистий;
В)
тонкий, дерев’янистий.
4.
Який птах мешкає у нас і влітку, і взимку?
А)
іволга;
Б)
синиця;
В)
сойка.
5.
Чому дерева необхідні для природи і життя людей?
А)
дерева мають гарний вигляд у різні пори року;
Б)
з деревами пов’язане життя тварин;
В)
очищують повітря від пилу;
Г)
виробляють кисень, необхідний для дихання живих організмів;
Д)
дають деревину.
2 рівень
1. Продовж
ланцюжок.
Ведмідь,
лисиця, …, …, … .
Корова,
кінь, …, …, … .
2. Який
ланцюжок живлення правильний?
А)
яблуня – орел – синиця;
Б)
яблуня – плодожерка – синиця – орел;
В)
синиця – орел – плодожерка.
3.
Відгадай
звірів за описом.
А)
Він великий, бурий, тіло вкрите шерстю, всеїдний (…).
Б)
Вона невелика, шерсть руда, на лапках шерстяні подушечки, хижак (…).
4.
Хто
зайвий у кожному рядку? Підкресліть це слово.
А)
собака, білка, корова, кріль, кіт.
Б)
вовк, олень, кінь, лисиця, лось.
В)
щука, карась, ведмідь, лящ.
3
рівень
1. Дай
відповідь на питання.
Які
лікарські рослини ви знаєте?
2. Поміркуй
і запиши.
Що
необхідно зробити, щоб зберегти і примножити природу рідного краю?
16.04
Організм людини. Система органів тіла людини та їх роль у забезпеченні життєдіяльності.
Прослухай пояснення:
-Повтори почуте та зроби висновки.
Подивись мультфільм та бережи своє здоров'я.
Попрацюй у підручнику та зошиті.
Опорно - рухова система.
— Для чого потрібно вивчати будову тіла людини?
— Доведіть, що людина є частиною живої природи.
— Чим люди відрізняються від тварин?
— Чи можна окрему бактерію і тіло людини назвати «організмом»?
2. Розгадування кросворда
1. Не годинник, а цокає.
2. Нескінченний потяг, що розвозить по тілу поживні речовини.
3. Коли ситий, він мовчить. Коли голодний — бурчить.
4. Орган дихання людини.
5. Повен хлівець білих овець. Що це за хлівець?
— Яке слово вийшло по вертикалі?
— Скелет — це сукупність кісток організму людини або тварини.
Практичне завдання
1) Стань перед дзеркалом і визнач:
а) чи пряма в тебе спина;
б) чи піднятою ти тримаєш голову;
в) чи на одному рівні знаходяться в тебе обидва плеча.
Зроби висновок про те, яка в тебе постава.
2) Зігни ліву руку в лікті, а правою помацай м’яз. Що відчуваєш? Опусти руку. Тримай її вільно. Помацай м’яз. Які зміни відбулися?
Розроби правила «Як виробити правильну поставу?».
Самостійно опрацюй статтю в підручнику.
Травна система. Харчування.
-Сьогодні ознайомимося з органами травлення.
ПОВТОРИ МАТЕРІАЛ ЩЕ РАЗ .
Тест-гра за цим посиланням:
https://learningapps.org/watch?v=pgmnw4r8a17
Виконай тестові завдання та надішли роботу на перевірку.
1.Складний процес перетворення їжі на поживні речовини, які засвоюються організмом - це *
Травлення
Дієта
2.Органи травлення: *
Ротова порожнина,глотка,стравохід,печінка,шлунок,підшлункова залоза,кишечники,пряма кишка.
Ротова порожнина,слина,глотка,стравохід,печінка,шлунок,підшлункова залоза,кишечники,пряма кишка.
Ротова порожнина, глотка, стравохід, печінка
3.Поживні речовини потрібні всім органам тіла,щоб вони могли *
Рухатися
Виконувати роботу
4. Органи травлення потрібно берегти
Змалку
З шкільного віку
5.Запишіть органи травлення *
Прочитай статті у підручнику ст.149-153, дай відповіді на запитання.
30.04
Дихальна система.
Сьогодні будемо вивчати органи дихання людини.
-Подивіться відео та ознайомтеся з новою темою:
-За допомогою слайдів склади розповідь ( усно ) про дихальну систему.
-Бережіть органи дихання! Прочитайте що для цього потрібно робити:
-Прочитай статтю в підручнику.
04.05
Кровоносна система.
-Продовжумо досліджувати наш організм. Сьогодні поговоримо про кровоносну систему людини.
- Прослухайте відео.
-Отже ,запам'ятайте:
-Доповніть речення, а слова - відповіді сфотографуйте та надішліть.
-Прочитай про почуте в підручнику ст.155 -157.
07.05
Шкіра. Як берегти шкіру.
-Відгадайте загадку:
Тіло щільно прикриваю. Піт назовні виділяю. Захищаю і дихаю. Температуру тіла регулюю.
— Як ви здогадалися?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про шкіру та її значення для організму людини, догляд за шкірою.
- Для чого потрібна шкіра?
— Із чого складається шкіра?
На шкірі є багато отворів. Це пори. Крізь пори на поверхню шкіри виступають жир і піт. Жир укриває шкіру тоненьким шаром, робить її м’якою і пружною. Піт випаровується з поверхні шкіри й охолоджує тіло людини. Завдяки цьому організм людини не перегрівається під час спеки, важкої роботи. З потом також видаляються з організму деякі шкідливі речовини. Порошинки, змішуючись із жиром і потом, забруднюють шкіру. Бруд закриває пори. На брудній шкірі може оселитися багато бактерій. Крізь подряпинки на шкірі вони проникають в організм людини і спричиняють різноманітні захворювання. Тому слід дбати про чистоту шкіри.
Треба мити все тіло милом і мочалкою не рідше одного разу на тиждень. Обличчя, вуха, шию мити два рази на день — уранці і перед сном. Руки потрібно мити декілька разів на день, особливо перед їжею, насухо витирати руки своїм рушником.
Цікаво знати!
— Тіло людини не перегрівається під час спеки завдяки поту, який охолоджує тіло. Багато тварин також уміють захищатися від спеки. Наприклад, у спеку собака відкриває пащу і висовує назовні вологого язика. Це збільшує випаровування. Так тварина уникає перегріву.
-Отже, зробимо виновок:
-Усно склади розповідь про догляд за шкірою.
-Попрацюйте в підручнику ст.157 -159
14.05
Органи чуття. Гігієна органів чуття.
- Прослухайте розповідь про органи чуття:
-Усно сладіть розповідь про органи чуття, дивлячись на картинки:
- Попрацюйте в підручнику ст. 159 - 162
18.05
Здоровий спосіб життя
- Що
на світі найдорожче?
Немає нічого дорожчого на світі,
Ніж дивне щастя жити на Землі
В здоров’ї кожній квіточці радіти,
І посміхатися навіть уві сні.
Безцінний
скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти,
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі здорові були ми.
-Перегляньте відео та складіть правила здорового способу життя.
Гра «Корисно-шкідливо».
1. Перебування на свіжому повітрі.
2. Звичка все брати в рот і куштувати
на смак.
3. Тривале сидіння біля телевізора .
4. Миття рук перед уживанням їжі .
5. Дворазове чищення зубів .
6. Паління цигарок .
7. Правильне регулярне харчування .
8. Загартування.
- Що нового дізналися ?
- Коли треба починати берегти здоров’я ?
А ще пам’ятайте, що:
Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
Я сподіваюсь, що
кожен із вас буде зростати здоровим!
Бережіть себе і
свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до
активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими, обирайте самі
правильні стежини, крокуйте ними до «Країни Здоров’я» і пам’ятайте, що ваше здоров’я – у
ваших руках.
-Попрацюйте у підручнику ст.163 -166
Пригадайте теми попередніх уроків,перегляньте відео:
Уважно перечитайте та підготуйтеся до контрольної роботи по цій темі.
Відгадайте:
У підручнику перечитайте всі висновки по даній темі.
Контрольна робота по темі: "Людина та її організм"
1.
Наука, що вивчає будову тіла людини:
А. Гігієна
Б. Анатомія В.
Біологія
2.
Які органи є опорою тіла
людини?
А. Скелет і судини.
Б. Скелет і м’язи.
В. М’язи
і судини.
3. Орган смаку
- це:
А. Ніс
Б. Язик В.
Шкіра
4.Завдяки чому поживні речовини розносяться по
всьому організму?
А. Крові.
Б. Судинам.
В. Нервам.
5. Підкресліть назви органів травлення людини.
Язик, шлунок,
бронхи, печінка, товста кишка,
стравохід, легені, пряма кишка, ротова порожнина.
6.Встанови відповідність:
Захищає головний мозок
|
●
|
●
|
Хребет
|
|
Захищає спинник мозок
|
●
|
●
|
Череп
|
|
Захищає серце, печінку, легені
|
●
|
●
|
Грудна клітка
|
7. Як берегти слух? Запиши правила._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прочитай:
Спостерігай за природою влітку, свої враження записуй, замальовуй чи фотографуй.
выконала
ВідповістиВидалитивыконала
ВідповістиВидалити