літературне читання


Акровірш

Акровірш (грец. ακρος — зовнішній, середній, лат. versus — повтор, поворот) також інколи акростих (грец. ακρος — крайній і грец. ατιχος — віршований рядок) — твір комбінаторної поезіївірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше — ім'я того, кому присвячується вірш.




Прочитайте акровірші.  Вивчіть один з акровіршів напам'ять( на вибір).


* * *
Хвалить його кожен,
Любить його кожен.
І дня ми прожити
Без нього не можем.
* * *
Небо спить, мов зайченя,
І маленьке зірчення
Чорну шибку прочиня.
* * *
Хата мною багата.
Людям вірний я друг.
І коли вже  я в хаті –
Буде й пісня навкруг!

У всіх людей одна святиня:
Куди не глянь, де не спитай, -
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж зелений в чужині рай –
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський


* * *
Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане, -
І здалеку бистренько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.


Хто багато читає, той багато знає.




ЛЮДИНА, ЯКА ЗНАЛА, ЩО БУДЕ ЗАВТРА
З А. Костецьким ми разом вчилися в університеті, в одній групі, сиділи на одній лаві. Він був і сильною, і емоційною людиною вже з студентства. Досить активним в своєму бажанні спілкуватися з багатьма людьми. Як поет він дуже цікаво виступав перед юними читачами. Це була така спільна праця, бо діти реагували на всі його жарти і ніколи не відпускали зі сцени. Та він і сам не хотів з неї йти.
Це була людина повна енергії, яка ніколи не боялася ніяких ризиків. І це було важливо, бо формувало його життя. У нього були свої чіткі поетичні уподобання, на чолі яких був В. Хлебніков. У нього і портрет його був, фотопортрет за склом.
Костецький писав і друкувався багато, його дуже добре перекладали. Бо не було в інших такої літератури, що відповідала рівню нового покоління дітей. Всі інші писали так, як писалося, коли вони самі були дітьми, а Костецький писав так, як думала сучасна дитина. І коли б було треба писати для завтрашніх дітей, Костецький би міг це зробити, бо був людиною, яка знала, яким буде завтра.
Життя не завжди було легким, були і труднощі, але він завжди був сильнішим за них. Писав і читав дуже багато. Це теж було його важливою характеристикою - читати все найкраще. Письменницька лавка "Сяйво" надавала можливість мати хороші книжки, а коли не було грошей, можно було віддати книги букіністам. Таке теж було. Він був дуже щедрою людиною в усьому: в житті, в творчості, в друзях.
Час його життя пролетів дуже швидко, але це було насичене життя, його просто неможливо уявити пенсіонером. Йому було б нецікаво їм бути. А він не любив робити те, що було нецікавим. Він добре читав лекції, багато його студентів залишалися потім його друзями, бо всі відчували те справжнє і в чомусь велике, що було в нього.
Георгій ПОЧЕПЦОВ,
член Національної спілки письменників,
доктор філологічних наук, професор
Київ, 9.11.2018 р.
***


Виразно прочитайте вірші, слідкуйте за інтонацією,склади запитання до віршів.

Вірш А. Костецького "Не хочу"

                        Анатолій Костецький
            Не хочу!
Метелика ловити я не хочу:
він — квітка неба,
хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
її додому я не понесу,
бо вдома їй джмеля не погойдати
і не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
я не ображу:
це — страшенний гріх!
Бо в кожній з них
живе тремка живинка,
що світиться довірою до всіх...

У ГОСТЯХ
У Віті — день народження.
Ми всі туди запрошені
і ввечері, о шостій,
прийшли до нього в гості.
Нам одчинила двері
мала сестричка Віті
і зразу запитала:
— Хто ноги з вас не витер?
В нас килим — не для того,
аби його бруднити!
Ану, біля порога
знімайте черевики!
Та подарунки зразу
давайте, я сховаю.
Та кришталеву вазу
не скиньте! Я вас знаю!..
Ви думаєте: просто
отак ходити в гості?
А це — наука справжня,
відповідальна справа!..
І меблі у вітальні
не мацайте руками,
і пальцями по стінах
не мажте — будуть плями...
Іще сестриця Віті
щось стала говорити.
Та ми її не слухали —
хіба ж це варто слухать?!
Ми від її «гостинності»
помчали геть щодуху,
бо й справді: ох, не просто
отак ходити в гості!

 



23.03
Робота з літературним твором

Виконай завдання в зошит

Уважно прочитай текст

Подарунок
Настала весна. Багато клопотів з'явилося у звірів та птахів. Дехто змінював вбрання: зайці скидали білі шубки, а натомість одягали сірі, вовки та ведмеді лише обновлювали старі кожухи.
Та найбільше метушилися малята, готуючи подарунки, адже незабаром – мамине свято. У цей день на головній лісовій галявині мали зібратися найповажніші мешканці лісу й вирішити, кому ж присудити головний приз за найкращий подарунок.
Засмучений, сидів у своїй хатинці лише зайчик Сіра Шубка. Йому теж хотілося порадувати маму, проте він ніяк не міг придумати для неї подарунка. Ось зайчик вийшов надвір.
На горбочку побачив Сіра Шубка блакитну квіточку на тонкій стеблині.
- Хто ти? – запитало зайченя.
- Пролісок, - відказала квіточка, – а чому ти такий засмучений?
- Як же мені не сумувати? Завтра мамине свято, а я подарунка ще не маю.
Пролісок співчутливо подивився на зайчика й каже:
- Візьми мене й подаруй своїй мамі…
- Як же я візьму?! – розгубилося зайченя. – Ти ж тоді не будеш рости.
- Звісно, не буду, - зітхнув пролісок, - але ж ти не маєш подарунка. Усі матимуть, а ти – ні.
- Дякую тобі, проліску, - зраділо зайченя. – Тепер я знаю, що подарувати мамі!
У день свята мам на головну лісову галявину кожне з малят принесло дбайливо загорнений у торішнє листя подарунок. Тільки у Сірої Шубки в лапах не було нічого.
Дійшла черга до Сірої Шубки. Зайченя взяло маму за лапку й повело на горбочок: там синіла квітка.
-Я дарую тобі, матусю, ось цього проліска. Тільки зірвати його не міг, адже він тоді не ростиме.
- Дякую тобі, мій любий синочку, - розчулилася зайчиха. – Дякую за чудовий подарунок!
Коли ж усі подарунки було вручено мамам, до лісових мешканців звернувся ведмідь Буркотун:
- Ми порадилися й вирішили головний приз віддати зайчикові Сірій Шубці. Тримай міцно! – Буркотун подав зайченяті лозяного кошика з рожевобокими яблуками. – Їж на здоров'я, та не забудь маму почастувати.
- Не забуду! – сказало зайченя й подало кошик з яблуками мамі.
(300 слів)
(За М. Пономаренко)
Тестові завдання
  • 1.До якого жанру належить прочитаний твір?
  • а) оповідання
  • б) народна казка
  • в) літературна казка.
2. У якому розділі підручника можна розмістити прочитаний твір?
а) Народні казки
б) Літературні казки
в) Цікава книга природи.
3. Хто головні дійові особи твору?
а) зайці, вовки та ведмеді
б) зайчик Сіра Шубка і пролісок
в) зайчик Сіра Шубка і мама.
4. Яке прислів'я найточніше виражає головну думку твору?
а) Не лінися рано вставати та змолоду більше знати.
б) Життя дано нам всім на добрі справи.
в) Мудрим ніхто не родився, а навчився.
5. Продовж речення словами із тексту.
Як же мені не сумувати? Завтра________________________________________________ .
6. Віднови послідовність подій у тексті. Постав цифри у порожні клітинки.
 Зайчик Сіра Шубка ніяк не міг придумати подарунок для мами.
 Весняні клопоти звірів і птахів.
 Буркотун подав зайченяті лозяного кошика з рожевобокими яблуками.
  Зайченя взяло маму за лапку й повело на горбочок: там синіла квітка.
- Пролісок, - відказала квіточка, – а чому ти такий засмучений?
7.Напиши які риси характеру проявило зайченя Сіра Шубка, вибираючи подарунок мамі на свято.

8.Чи вітав ти свою маму із маминим святом? Як ти це робив? Напиши 3-4 речення.





24.03



Особливості художнього і науково-художнього твору. О. Копиленко.




Народився Олександр Іванович Копиленко в Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника. У творах, присвячених дітям, Копиленко багато пише про природу, про тварин, і не тільки тому, що діти, як відомо, найбільше цікавляться життям тварин, а тому, що сам автор, люблячи до самозабуття тваринний світ, уважав, що таку любов треба прищепити кожній людині змалку: тільки та людина, котра знає і вміє любити тварину, може бути порядною, шляхетною, доброю та доброзичливою — так уважав Олександр Іванович.












Гра «Передбачення».
·        Прочитайте заголовок оповідання.
·        Про кого може йтися в цьому оповіданні?
·        Як ви розумієте слово «розбишака»? Той, хто любить бешкетувати, пустувати.
·        Кого автор міг назвати Чивом?
Загадка на допомогу
Сірі крильця в нього є,
Дзьобом зернятка клює,
Проспівав нам «чив-чив-чив»,

З’їв зерно і полетів.


Прочитайте оповідання.
Бесіда за прочитаним
·        Чому твір є оповіданням?
·        Чи сподобалось вам оповідання?
·        Хто є головним персонажем?
·        Чому автор назвав горобчика Чивом?
·        Де оселилася пташка?
·        Чому письменник називає Чива розбишакою?
·        Чи погоджуєтесь ви з думкою, що письменник симпатизує Чиву? Чому?
·        Як ви вважаєте, чи засуджує автор поведінку Чива?
·        На чиєму боці автор: Чива чи п’ятьох горобців?
3.Робота з ілюстрацією.
·        Розгляньте ілюстрацію в підручнику.
·        Кого зобразив художник?
·        Знайдіть в оповіданні уривок, якому відповідає малюнку.



Цікаві факти прогоробчиків:



Вічно спритні і пухнасті грудочки. Постійно цвірінькають і носяться зграйками у дворах. Представляємо вам цікаві факти про горобців. Чи знаєте ви, що в народі горобців називають “домушками”? А все тому, що горобці мешкають поблизу людського житла. Горобці – однолюби. Вони створюють сім’ю раз і на все життя. Проте, життя їх не надто довговічне. Так, в середньому, ці “домушники” живуть 9-21 місяць. Безумовно, як і в усьому світі природи, існують винятки з правил. Деякі горобці – довгожителі, їх цикл може бути від 11 до 13 років. І все ж, це велика рідкість. Горобці – дуже родючі пташки. Так, всього лише за кілька літніх місяців, вони можуть дати по 2-3 приплоду. “Жовторотики” – новонароджені пташенята залишають вперше свій будинок тільки по закінченню 10 днів з дня народження. А прозвали їх таким ім’ям через те, що їх оперіння біля дзьоба жовтого кольору. До речі кажучи, в житті ми теж частенько називаємо так “недалеких” і наївних людей.... 






25.03





О. Копиленко.Особливості художнього твору



Прочитай, поміркуй! Вислови своє ставлення до прочитаного!

— Переставте склади так, щоб утворилося слово. З кожної групи вилучте «зайве» слово.
Ка-ляль
Ник-ко
Ля-те

Луб-го
Ця-ли-гор
Ля-бу-ци

Рах-хов
Па-мав-цюк-па

Тка-щі
Підручник ст. 130-131


Прочитай слова, добери синоніми, знайди серед них спільнокореневі.

 Прочитай оповідання, дй відповіді на запитання





26.03

Робота  з дитячою книгою







1.Відгадайте загадки.

а)Бачить-не бачить, Кривду соромить,
Чути - не чує, Правди навчає,
Мовчки говорить, Часом жартує,
Добре мудрує, Смішки справляє.


б).Не книжка, а зшитий, не кущ, а з листочками, не людина, а
говорить.

в)Її люблять всі. Люблять хлопчики і дівчатка, батьки, читачі. Вона завжди
містить щось корисне, цікаве, нове. Вона частий гість у кожному домі.
Здогадайтесь, хто ж вона? 
2. Гра «Розшифруй слово».
— Знайдіть кожну третю букву і прочитайте слово.
Мтжосупчрсунаоаяюл 
— Які значення може мати слово журналі (Класний журнал; журнал обліку відвідування; періодичне видання)

— Назвіть журнали, які ви знаєте.
— Які з них ви читали?
— Які журнали є у вас удома?
— Про що говорить обкладинка журналу?
— А зараз — трішки історії.

Розповідь про журнали.
Перший журнал вийшов у 1665 р. у Франції, в тому самому році — в Англії. У 1772 р. вийшов додаток до газети «Санкт-Петербургские ведомости». А в 1785 р. з’явився дитячий журнал «Детское чтение для сердца и разума». У 1861 р. почав виходити журнал «Вокруг света», а після революції 1905 р. з’явився журнал «Тропинка», головним редактором якого була жінка під псевдонімом А11е§го (що в перекладі — блискучій папір).
Професії, пов’язані з випуском газет і журналів.

— Як ви думаєте, хто бере участь у випуску газет і журналів? Кореспонденти — дописувачі, подають матеріали.

Редактори — люди, які опрацьовують і систематизують надісланий матеріал.

Журналісти — професіональні літературні працівники газет, журналів.

Крім того, над випуском преси працюють редакційна колегія, коректор, друкарі, художники.

— Чи стосуються якось випуску газет лісники, лісоруби, працівники паперових комбінатів, ті, хто виготовляє друкарську фарбу, складає набірні та друкарські машини?

— Чому ви так вважаєте?

Зараз виконаємо невеличке завдання. Візьміть до рук журнал. Завдання: коротко розповісти, про що ідеться в к журналі.

Зверніть увагу на те, що обкладинка містить номер журналу, місяць, рік видання, з якого часу видається. 


Складання пам'ятки читача
 1) Журнал починай читати з обкладинки, на ній виділяють усі написи.
 2) Зверни увагу на номер журналу, рік видання, хто і де видає журнал.
 3) Прочитай, для кого призначений журнал.
 4) Потім розглядай кожну сторінку, прочитуй її до кінця.
 5)Якщо зустрів незнайомі слова, звернись до словників, енциклопедій,довідників.
 6) Про прочитане розповідай своїм друзям, обмінюйся думками з ними.
 7) Поміркуй, як і де ти можеш використати знання, одержані з журналу.
Розгляд газети.
Дай відповіді на запитання.

— Як можна зберегти цікавий матеріал з газети, не роблячи підшивки, в умовах сім’ї? (Можна зробити вирізки.)

— Щоб пам’ятати, з якої газети зроблено вирізку, слід на вирізці записати дату видання газети та її назву.

— Які газети приносить у ваш дім листоноша?

— Яка видається місцева газета?
— Кому вона адресована: дорослим чи дітям?

— Чи має ця газета сторінку для дітей?

8. Гра «Газета чи журнал».

— Зараз пограємо в гру «Газета чи журнал?». Я написала назви газет і журналів, а ви дізнайтеся це газета чи журнал.

«Веселка», «Професор Крейд», «Сканворд», «Велика дитяча газета», «Пізнайко», «Малятко», «Барвінок», «Чомусик», «Клас».




06.04-07.04
Послідовність подій у творі .Григір Тютюнник.



Сьогодні ознайомимося з творчістю українського письменника Григіра Тютюнника.
Подивіться презентацію про письменника:






Що ви запам'ятали?

Прочитай заголовок та дай відповіді на запитання:




















Прочитай текст ще раз виразно!


08.04

Мотиви поведінки, наслідки вчинків, власна думка твору. Всеволод Нестайко.

Познайомся з письменником:






Знайдіть слова та складіть прислів’я.

нмвшдрузямисмту
лщувдеревобнгв
птвккоріннямлдвс
мкцзживетрвс
тлдчлюдинасвгш
лаб


― Про що будемо говорити на уроці? (про дружбу)


Словникова робота.
Прочитай слова.

кирпатий
враження
поруч
щоранку
звичайних
збагнув
пильно
шкода
спочатку
мешкають

― Прочитайте слова першого стовпчика та поясніть їх значення.
― Знайдіть і зачитайте слово з подовженим приголосним звуком.
― Знайдіть і зачитайте слово, в якому звуків більше, ніж букв.
― До слова «поруч» підберіть антонім.
― Знайдіть і зачитайте іменник. Доведіть свою думку.
― Прочитайте слова другого стовпчика та поясніть їх значення.
― Знайдіть і зачитайте слово, в якому букв більше, ніж звуків.
― До слова «спочатку»  підберіть антонім.

― Знайдіть і зачитайте дієслово. Доведіть свою думку.

― Відкрийте підручник і прочитайте заголовок.
― Про кого може йти розповідь  в оповіданні?

Прочитайте І частину вголос 

Аналіз І частини з вибірковим читанням
― Від чийого імені ведеться розповідь?
― Хто є головними персонажами оповідання?
― Як довго вони дружать? Що автор говорить про їх дружбу? (Зачитати).
― У чому поклялись один одному Олесь і Костик?
― Яку професію вони собі обрали?
― Чому вирішили бути штурманами, а не капітанами? (Зачитати)
― Можливо, щось вас здивувало?
Передбачення
― Як ви гадаєте, який подарунок приготували батьки хлопчикам?
Читання вголос ІІ частини 
― Чи виправдалися ваші  передбачення?

Передбачення
― Як ви гадаєте чи одягне Олесь форму першого вересня?

 Читання мовчки ІІІ частини. 

 Робота з тестами (самостійно)
1. Де мешкали хлопчики?
а) на сусідніх вулицях;
б) на одній вулиці;
в) у різних районах міста.

2 Де зустрічалися хлопці щоранку?
а) біля магазину;
б) біля школи;
в) біля аптеки.

3. Яке почуття виникло у Костика при зустрічі з Олесем?
а) радості;
б) здивування;
в) заздрості.

4. В чому був одягнений Олег?
а) у спортивному костюмі;
б) у шкільній формі;
в) у сірих штанях і синій курточці.

Зачитування правильних відповідей.
Чи виправдалися ваші  передбачення?
  Можливо, щось вас здивувало?

Хвилинка-цікавинка
- Фахівці стверджують, що бачитися з друзями корисно для здоров'я.
- Міжнародний день дружби – 30 липня, його офіційно затвердили в 2011 році.
- В ході наукових досліджень відомо, що якщо не має друзів, то люди схильні до хронічної втоми.



09.04

Діалог за змістом прочитаного. М. Трублаїні.


— Сьогодні ми поринемо у захопливий світ мандрів. Допоможе нам у цьому письменник — мандрівник Микола Трублаїні.



 Біографічна довідка про письменника.
— Народився Микола Петрович Трублаєвський, який увійшов у літературу під псевдонімом Микола Трублаїні, 25 квітня 1907 р. в селі Вільшанці на Поділлі. Батько його працював у лісному відомстві, мати — сільська вчителька. У Вільшанці минуло дитинство і перші юнацькі роки Миколи. Був він, як усі. Хіба тільки жадоба до літератури змалку виділяла його серед однолітків та ще бажання самому писати. І він пробує свої сили — пише до місцевої газети „Червоний край” невеликі статті, кореспонденції. Його, як і інших запальних, допитливих юнаків, гостро цікавило все, що відбувалось на той час у селі. У 1925 р. редакція газети „Червоний шлях” посилає М. Трублаїні на навчання на Всеукраїнські курси журналістики у Харкові. В 1930 р. Трублаїні вирушає 
в експедицію в Арктику, на острів Врангеля на криголамі „Ф. Літке”. Оскільки місце журналіста в експедиції було вже зайняте, письменник опановує професії кочегара, механіка, вантажника і влаштовується на судно котельним днювальним. За участь у цьому рейсі М. Трублаїні нагороджено медаллю. Враження від подорожі лягли в основу книг „До Арктики через тропіки”, „Людина поспішає на поміч”, „"Ф. Літке" — переможець криги”. Згодом, у 1932 р., письменник знову відвідав Арктику як учасник експедиції на криголамах „Сибіряков” і „Русанов”. Недивно, що люди Півночі, їхнє життя є темою багатьох книг Трублаїні, зокрема першого його великого твору — повісті „Лахтак”.
Він загинув восени 1941 р. у боях під Дніпропетровськом. Ім'ям М. Трублаїні названо українську літературну премію за твори для дітей і юнацтва.

Опрацюйте оповідання Миколи Трублаїні „Яшка і Машка” (с. 139-140)
1) Гра „Передбачення”.
— Прочитайте заголовок: із захопленням; з радістю; зі здивуванням.
— Про кого йтиметься в цьому оповіданні?
Загадка-помічниця
• На дереві грається,
Угору піднімається,
На хвості гойдається.
І зветься це малятко
Веселе... 



2) Виразно прочитай оповідання.
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які почуття воно у вас викликало?
— Хто є головними персонажами оповідання?

— Як мавпочки опинилися на пароплаві?
— Прочитайте опис мавпочок. Хто дав їм імена?
— Як команда пароплава ставилася до мавпочок?
— Що найбільше любив Яшка?
— Які уподобання були у Машки?
— Чи симпатизує автор мавпочкам? Доведіть свою думку.

Прочитай оповідання ще раз та перекажи.



14.04


Послідовність подій у творі. М.Трублаїні.



1. Опрацюйте оповідання Миколи Трублаїні „Омар” (с. 140-141)
1) Гра „Передбачення”.
— Спробуйте передбачити (відгадати), які пригоди чекають на мавпочок.
2) Гра „Рибки”.
Самостійно мовчки прочитайте оповідання .
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які почуття воно у вас викликало?

Знайдіть та прочитайте відповіді на запитання.
— Як відбулося „знайомство” Яшки з омаром?
— Чим завершилося їхнє „спілкування” для мавпочки?
— Як поводився Яшка біля омара, що сушився на сонці?
— Поміркуйте над словами боцмана. Як ви їх розумієте?
— Знайдіть опис омара.
— Що ви знаєте про цього рака?
2. Цікаво знати!
Біля берегів Африки, Америки і Європи живуть величезні раки — омари. Європейський омар буває завдовжки до 50 см і масою 11 кг. Американський омар — завдовжки до 60 см, масою до 15 кг. На передній парі ходильних ніг омара знаходяться потужні клешні. Одна з них сильніша — дробляча, інша — ріжуча.
Європейський омар зустрічається в Чорному морі на скелястих і галькових грунтах на глибині 30-80 м. Удень омар ховається серед каменів, а вночі полює на молюсків, черв'яків, креветок та інших морських безхребетних. Зростає він повільно, досягаючи статевої зрілості тільки на шостому році. Самка відкладає (на черевні ніжки) близько 32 тисяч ікринок, з яких через рік виходять личинки, що плавають.
Американський омар мешкає біля берегів Північної Америки.


-А зараз прочитайте оповідання "Шоколад боцмана".
Дай відповіді на запитання:






Намалюйте малюнок до оповідань М.Трублаїні.


15.04

Оповідання. Євген Гуцало.

Прослухайте біографічну довідку про письменника.



1)Послухайте уривок та дочитайте оповідання у підручнику до кінця.



— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які картини ви уявляли, читаючи його?
— Які почуття воно у вас викликало?
2) Словникова робота.

Прочитайте значення незрозумілих слів у підручнику: прелюдія,  дещиця,шпора, цямрина.
Дізнайся, що таке хлів, перелаз,пригорщі, мерехтливим?
3) Робота за ілюстрацією.
— Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання.
— Можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?
— Що художник зобразив на картині?
— Що він намалював у центрі картини? Удалині?
— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.

Виконайте завдання:
Запитання 1
Якої пори року відбувалася подія в тексті?
варіанти відповідей

взимку


навесні

влітку


восени
Запитання 2
До кого звернувся автор такими словами " Ти — золота верба, стоїш посеред села, розпустила гілля на ціле Поділля!"?
варіанти відповідей

до берези


до верби

до сонця


до пташки
Запитання 3
З ким розмовляв автор?
варіанти відповідей

з подругою


з котом

з півнем


з конем
Запитання 4
Про кого сказано в оповіданні "Два рази родився, а не хрестився, на хресті розп'явся, а святим не вважався"?
варіанти відповідей

про ворону


про кота

про півня


про сороку
Запитання 5
Відгадайте загадку
"Сімсот поросят, а всі лузком лежать"
варіанти відповідей

бурульки


поросята

солома


сіно
Запитання 6
"Ліз карасик через перелазик та у воду — плюсь!" - це
варіанти відповідей

приказка


лічилка



Переглянь відеоурок. Активно працюй!





А тепер самостійно знайди та прочитай оповідання українських письменників про братів нших менших, тобто тварин.








21.04


Епізоди з життя й діяльності письменника. Ю.Збанацький. Герой твору. Вчинки героїв.


-Сьогодні познайомимося з творчістю українського письменника  Юрія Збанацького.


1.             Гра «Закінч речення». Продовж думку
У світі все починається з …. 
Любити природу означає …… 

2.            Чистомовка 
Би – би – би – природу люби
Жи – жи – жи – ти її бережи
Ми – ми – ми – будьте добрими людьми
Та – та – та – від душі ця доброта.

3  .Відгадай загадку і дізнашся про кого будемо читати.

Відгадування загадки
У червоних чобітках,
В білому халаті,
Він весною прилетів
І сидить на хаті.


               

3. Прослухай відео:





4.            Словникова робота
1). Тлумачення слів:
Суховерхий в’яз – в’яз, яких сухий на верхівці.
Викручували живе коло – робити / створювати коло.
Снують у небі –  літати поодиноко в небі
Розпростувати крила – розпускати крила.
Плювати на все –  відмовитися від продовження чого-небудь, від участі в чомусь.
Зелена отава – трава, що підростає на місці скошеною.
Стріпувати крильми –
Притьмом – смерком.
Не рушила навздогін – не полетіла доганяти.
Настовбурчивши пір’я – піднявши пір’я.

-Чи знаєш ти, як по іншому називають цих птахів?



Прочитай оповідання та дай відповіді на запитання:


— Де жили лелеки?
— Як автор спостерігав над їхнім кружлянням?
— Яку пісню співав?
— Чому мусив її перервати?
— Що незвичного він помітив у гнізді?
— Як пташеня дивилось у небо? Чого воно чекало?
— Чому старі лелеки не принесли з собою сніданку?
— Як вони почали виховувати дитя?
— Хто приніс йому обід?
— Чи вдалося лелеченяті полетіти разом із сім'єю?

Прочитай, якою була мати-лелька:


Намалюй малюнок до тексту.







22.04

Заголовок і тема твору. Г. Демченко. Образ лелек у творах різних авторів.


-Сьогодні ми розширимо свої знання про життя лелек . Допоможе нам у цьому українська письменниця Галина Демченко.




Вправа «Мозковий штурм»
– Де гніздяться лелеки?
– Де зимують ці птахи?
– Скільки їх буває у гурті?
– Коли прилітають з вирію?
– Який місяць називають  «лелечником»?
– Хто прилітає першим, самка чи самець? З чого будують гніздо?
– Хто висиджує відкладені яйця? Скільки їх буває?
– Як батьки вчать пташат літати?
– Чим живляться лелеки?
– Символом чого вважають цього птаха?





Гра «Ручки-ніжки»:
Якщо ви байдужі до лелек – затупотіть ногами!
Якщо ви переконалися в тому, що лелеки несуть красу, користь і необхідні в природі – заплескайте в долоні! Ви – молодці!












23.04

Події у творі й почуття читача. В. Чухліб.

-Сьогодні ми відкриємо ще одну сторінку української дитячої літератури. Ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Василя Васильовича Чухліба.

-Слухай відео та виконуй всі завдання.







) Гра «Упізнай героя».
Лізе-лізе потихеньку,yy
Тягне гору помаленьку,
А коли лякається —
У горі ховається.


-Прослухайте оповідання:



— Чи сподобалося вам оповідання?
— Який настрій воно у вас викликало?
— Хто є головними персонажами оповідання?
— Про яку подію із життя Тетянки розповів автор?
— Що вас зацікавило у творі?

— За допомогою інтонації передайте здивування, радість, невдоволення Тетянки та розсудливість тата.
— Як ви розумієте зміст виділених слів?




 Гра “Розвідники”.
– Скільки разів у тексті зустрічається слово тато? 
– Доберіть спільнокореневі слова до слова гойдалка. 
 Робота за ілюстрацією.
– Розгляньте ілюстрацію до твору.
– Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?
– Які рядки твору проілюстрував художник?
– Які відчуття викликає ілюстрація?




28.04

Герой твору. Д.Чередниченко. Читання в особах.




-Чи знаєш ти, що таке груздь?


-Попрацюй,виконуючи завдання з відео та прочитай розповідь про Дмитра Чередниченка.


-Прослухайте оповідання (відео) та скажіть хто є головним гером твору?








 Гра „Чиї це слова?”.
• „А куди ховаються рибки від дощу?” 
• „Я вже й підкрадався та придивлявся” 
• „А риби вранці вмиваються?” 
• „А разом — наче зелений гребінець” 

• „На крилах перелетимо” 


-Прочитайте оповідання у підручнику, потім ще раз у особах.

-Намалюйте малюнок до кінцівки оповідання.





29.04

Події у творі й почуття читача. О. Буцень. Життєвий і творчий шлях письменника.

— Сьогодні ми ознайомимось з оповіданням українського письменника Олега Буценя „Айстри”.
-Прослухайте розповіль про письменника.



-А тепер ще швидше.






Цікаво знати!
Айстри — назва їх перекладається з давньогрецького слова азіегоз — зірка. Давня легенда говорить про те, що айстра виросла з порошинки, що впала із зірки. Існує повір'я: якщо вночі стати серед айстр і дуже сильно прислухатися, то можна почути дуже тихий і ледь вловимий перегук — так айстри спілкуються зі своїми сестрами-зірками. До Європи айстра приїхала з Китаю у 1728 р. У Франції її назвали „Царицею маргариток”.

_Самостійно прочитайте оповідання в підручнику ст.157


-

-А зараз спробуйте переказати оповідання від імені Юлі, а потім ще раз від імені Сергійка.

-Напишіть своє висловлювання про поведінку Сергійка.








30.04


Перевірна робота.  Аудіювання.

-Сьогодні контрольна робота. Уважно прочитайте оповідання (а краще .коли будуть читати батьки, а ви будете слухати). 

КУПЛЕНА ДРУЖБА

Таня — новенька і в неї ще немає подруги. їй дуже подобається красива і весела Ілона.
Сьогодні Таня принесла до дитячого садка блискучу сумочку із жіночою косметикою. Дівчатка зібралися довкола неї. Таня виймає одну річ за одною, пояснює, для чого вона призначена, і кладе біля себе. Нікому не дозволяє брати — це ж мамине. Тільки Ілоні все можна: навіть губи і нігті нафарбувати.
Коли збирались на прогулянку, Таня сказала Ілоні:
— Якщо станеш зі мною, я дам тобі поносити свою сумочку.
Та погодилась.
Дівчатка походжали по доріжці, як дві поважні дами. Ілона несла сумочку.
Таня іноді діставала звідти цукерки або печиво і пригощала подругу. Інші дівчатка стояли осторонь і заздрісно поглядали. Нарешті Оксанка наважилась підійти і попросити:
—Таню, пригости і нас.
— Ні, це тільки для мене і моєї подруги.
Ні то ні — і дівчатка побігли гратися до свого улюбленого кущика. Усім цікаво і весело, крім Ілони. І ніхто не помічає її відсутності, хоч завжди мамою була вона. Оксана-мама керує не гірше за Ілону. Усі мають роботу: хто в магазин іде, хто обід готує, хто ляльок спати вкладає. Хлопчики підбігли: пропонують підвезти на базар за покупками...
— Ходімо з дівчатками гратися, — пропонує Ілона Тані.
— Іди, якщо хочеш, але я заберу свою сумочку.
Шкода Ілоні втрачати гарну сумочку. Ось і ходить вона з Танею, як прив’язана. (214 слів)
 Віра Паронова

Дай відповіді на запитання письмово.

1. Що принесла Таня до дитячого садка? 
(1бал)
а) ляльку
 б) конструктор
 в) сумочку

2. Що вона запропонувала Ілоні? (1бал)

а) погойдати ляльку
 б) складати конструктор
 в) поносити сумочку

3. Як гуляли Ілона і Таня? (1бал)
а)гралися біля кущика
 б) походжали по доріжці
 в) готували обід

4. Як гралися дівчатка? (1бал)

а)гралися біля кущика
 б) походжали по доріжці 
в) готували обід

5. Встановіть послідовність подій: (2бали)

Ходімо з дівчатками гратися.
Таня—новенька..
Інші дівчатка стояли осторонь.

6.Чи можна Таню назвати щедрою дівчинкою?  Напиши. (2бали)

7.Чи можна Ілону назвати рішучою дівчинкою? Поясни і запиши свою думку. (2бали)

8.Чи можна Ілону і Таню назвати подругами? Доведи і напиши. (2бали)



05.05 -06.05

Повість. М. Стельмах. Послідовність подій у творі.


— Відгадайте загадку.
- Білосніжні, гарні птиці
Дім будують на водиці,
Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей! 




-Прочитайте уривки з повісті  письменника у підручнику ст.158- 161 та дайте відповіді на запитання:




-Якщо не знайшли відповіді, читаючи текст, то прочитайте влітку всю  повість без скорочень у бібліотеці.





07.05

Фразеологізми. Поняття  "гумористичний  твір".Грицько Бойко.

— На сьогоднішньому уроці у нас будуть присутні сміх і жарти та веселий настрій.
Ми поринемо у веселий світ гумористичних творів.
Читаючи деякі вірші, повісті й оповідання українських та зарубіжних письменників, ми посміхаємося. Це твори, у яких про серйозне говориться з добродушною усмішкою, а вади й кумедні риси в характерах і поведінці героїв доброзичливо висміюються, їх називають гумористичними.
Відкриває цей розділ український поет Грицько Бойко.
Твори його проженуть сум, а натомість подарують нам сміх, веселощі, хороший настрій. Бо Грицько Бойко — це поет-гуморист. 

-Ознайомтеся з біографію поета:





-Послухайте вірш:

— Який настрій викликав у вас цей вірш?




— У які комічні ситуації потрапляв хлопчик?
— Прочитай виділені в тексті вислови.
— Чи зрозумів хлопчик, що вони означають? А ти?


Гра „Хто це сказав?” 

І чого ти крутиш носом? .....
Носа вгору не дери. ......
Носом він оре. ......
За носа водить. .....
Випустив з-під носа. ......
Носом став клювати. ......
Свого носа не встромляй. .....
Зарубай собі на носі. ......


 -Прочитайте вірш за особами у підручнику ст.163 -166.






12.05


Підсумкова контрольна робота.
Робота з літературним твором.

-Уважно прочитайте текст та виконайте завдання в зошиті.
Хитра квітка
Ходить дівчинка по лісі кожній гарній квіточці вклоняється. Вже чималий букет назбирала.
        Квіти хоч і непоказні, зате духмяні — всі лісові пахощі в них.

        А сонце все нижче й нижче до обрію хилиться, скоро й день кінчиться, час додому вертати.

        Коли глядь, а край лісу, в посадці, ще одна квітка красується. Два широких листочки, мов зелені долоньки, обхопили високе стебельце з білою китичкою дрібненьких квіточок.

       Нахилилась до неї дівчинка.

       — Пхи. Ти зовсім не пахнеш. І не розпуклась як слід. Навіщо мені така! Ось коли по-справжньому розквітнеш, наберешся лісових пахощів, тоді я тебе і візьму.

       — Добре, приходь пізніше до мене,— відповіла квітка.— Чуєш? Пізніше. Тоді і дізнаєшся, як я гарно пахну. А даремно не ображай.

       Прийшла дівчинка наступного дня до квітки. А та не хоче розпукуватись. І красу свою пелюстками пригорнула, наче сховала від людського ока.

       — Хіба рано я прийшла? — зітхнула дівчинка.

       — Рано, рано. Пізніше треба. Тоді я й розкрию свої пелюстки і запахну на весь ліс.

«Гаразд, почекаю ще трохи», — зітхнула дівчинка.

       От і почала ходити дівчинка до квітки, а та й не думає розтуляти свої пелюстки.

       — І довго ти дражнитимешся? — якось запитала її дівчинка.

       Квітка злегка хитнула широкими листочками, сонно звела білу китичку.

       — Я ж тобі кажу: пізніше приходь.

       — Он яка ти! — невдоволено мовила дівчинка.— Що ж, зачекаю ще трохи.

Прийшла до неї наступного дня, а квітка вже поблякла, засихати почала.

       — Як же тобі не соромно обманювати, люба квіточко?
       — Я тебе не обманювала, дівчинко.
       — Хіба ж не ти мені казала: «Приходь пізніше! Приходь пізніше!» Я й чекала, приходила. А ти…
       — Ти приходила до мене вдень, коли я сплю. А я розтуляю пелюстки і пахну поночі,— перебила її квітка.— Тому я й казала, щоб ти приходила пізніше.
       — Так он хто ти! Тепер я тебе впізнала,— сказала дівчинка.— Ти —любка, нічна фіалка. Хитра квітка.
       — Даремно ти мене ображаєш,— прошепотіла квітка.— Хіба я винна, що така вродилась? Іди, не заважай мені спати, дівчинко. (308 слів)                  
Олег Буцень
∆ Обери і познач правильну відповідь (1 – 5 запитання)
1.    У якому розділі книги можна помістити прочитаний твір?
А  Світ дитинства в поезії та прозі
Б   Світ моєї країни
В   Моя сім’я, моя родина
2.    До якого жанру належить прочитаний твір?
А  казка
Б  оповідання
В  вірш

3.    Що робила дівчинка в лісі?
А  збирала гриби
Б  збирала букет квітів
В  збирала суниці

4.    Що означають слова «приходь пізніше»?
А  зранку
Б  удень
В  уночі

5.    Яку назву мала квіточка?
А  кульбабка
Б  троянда
В  нічна фіалка

6.    Запиши, чи дійсно вітка обманювала дівчинку.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.    Установи послідовність подій у творі. Упиши відповідні числа.
 Коли глядь, а край лісу, в посадці, ще одна квітка красується.
 Іди, не заважай мені спати, дівчинко.
 Прийшла дівчинка наступного дня до квітки.
 Ходить дівчинка по лісі, кожній гарній квіточці вклоняється.

8.    Добери й запиши свій заголовок до прочитаного твору.
______________________________________________________________________________________________________________________





13.05


Читання віршів Грицька Бойка.

-Виразно прочитайте вірші Г.Бойка.



Жартівливі вірші Грицька Бойка про школу






АБИ НЕ ЗАПІЗНИТИСЯ

Мама черепаха
В серпні перший раз
Проводжала сина
В школу, в перший клас.
А чому це в серпні?
Ясно нам чому:
Щоб не запізнитись
На урок йому!

ЗМАГАННЯ

— Чого з ганчірками весь клас?
— За чистоту змагання в нас!
— Ну, а чого так розкричались?
— Бо ми за тишу вже змагались!

А ДЕ ІВАНКО?

— Де Іванко? — запитав наш учитель Тому.
— Та він ногу поламав і побіг додому!

ПОЯСНИЛА

— Чого увесь урок ти, Лідо,
пасешся в зошиті сусіда?
— Перевіряю я Семена:
чи вірно він списав у мене?

ДЕ БУКВАРИК?

— Де твій букварик?
— В портфелі новому.
— Ну, а портфель де?
— У столику дома.
— Взяв би із столу.
— Так стіл же замкнувся…
— То відімкнув би.
— Ключа я забувся…
— Де ж це той ключ?
— У портфелі новому.
— Ну, а портфель де?
— У столику дома.


Грицько Бойко
«Некультурні» хазяї
Із гостини по сніжку
Хлопчики вертались,
А товариш запитав:
—  Як вам гостювалось?
—  Та нічого, все як слід...
Тільки, бачиш, друже,
В тому домі хазяї
Некультурні дуже.
Некультурні хазяї,
Просто нехороші,
— У прихожій не зняли
З нас вони калоші!
Навіть з наших кожушин
Снігу не струсили...
То ми так, як увійшди,
І до столу сіли.

Як невдаха виступав

— От я вчора виступав!
Ви б почули, як співав!
Хоч немає слуху,
Я горлав щодуху:
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!
Голос мій почули всі!
А скінчив — що сталось! —
З місць усі зірвались,
Сцену ледь не рознесли,
А мене вхопили —
Аж на вулицю несли
І вже там... набили!

-Намалюйте малюнок до одного з віршів.

14.05

Герой твору. Микола Носов. 

 Складання чистомовки
— Доповніть чистомовку римованими рядками.
Рі-рі-рі — зростайте у... .
Лі-лі-лі — діточки мої... .
Ші-ші-ші — не тамуйте зла в... .
Та-та-та — хай панує... .
— Які слова ми добирали? 
— Що таке рима? (Рима — це співзвучність 
закінчень слів у віршованих рядках.)



— Розшифруйте слово, прочитавши кожну третю літеру.
Б Л В М К И С Ч Т А У І Є Ю В Т Д Н К П И Ш Ц К І Л И

— Як ви розумієте це слово?
— Доберіть до нього синонім. (Вигадники)
— Чи зустрічалися ви в житті з витівниками? Де?
— Отже, витівник — це організатор веселощів.
— Промовте слово витівники здивовано; з обуренням; радісно; з питальною інтонацією.
— Саме так називається оповідання російського письменника Миколи Носова.

-Познайомся з письменником Миколою Носовим.








-Прослухайте текст:


— Як же діти організували гру?
— Що вони зробили?
— Чому в хатці було так темно?
— Кого діти найбільше боялися?
— Що Валя сказала про вовка?
— Чи дійсно був вовк? Доведіть.
— Чому Валя відразу не сказала? Прочитайте.
— Чому діти боялися підійти до столу? Прочитайте.
— Як ви вважаєте, чому хотів навчити вас Микола Носов?
— А ви боїтеся темряви? Чому?
— Звідки беруться страхи?
— Як з ними можна впоратися?
— За що ви б могли похвалити дітей?
— За що можна їх посварити?
— Що б сказала мама, якби побачила цю картину?

-Прочитайте оповідання в особах,звертаючи увагу на інтонацію ( ст.166 - 168)

-Якщо вас зацікавив письменник Микола Носов,то перегляньте мультфільми в мережі інтернет за його творами або прочитай те інші його твори.



19.05 - 20.05


А. Ліндгрен. Головні і другорядні герої творів.


 Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку до чудової країни.  А про кого будете читати,відгадайте.



Прослухайте відео про шведську письменницю Астрід Ліндгрен, яка і є автором відомої вам казки.




Прочитайте уривок казки у підрручнику ст. 168 -172




З'ясуйте значення слів:


Усно дайте відповіді на запитання (виберіть тільки ті ,про які читали

в підручнику, а на  інші запитання можете дати відповідь переглянувши мультфільми в інтернеті)

Запишіть в зошит з української мови:

Тести теж в зошит:







21.05

Урок позакласного читання


. Гра «Подолай лабіринт»
— Прочитайте слова, і ви дізнаєтесь, з якою людиною ми «зустрінемося»
на уроці.
си      ль                      кий        нсь
     Ва                        Су                  мли
                                          хо
— Отже, кому ми присвячуємо сьогодні урок? Кого запрошуємо до себе?
— Що ви знаєте про цю людину?
— Які твори письменника ви читали?
Сідайте зручно і активно працюйте на уроці.



   Стрепет, або хохітва, належить до родини дрохв. 
    Це великий птах довжиною до 45 сантиметрів, тобто завбільшки з куркою.  Маса тіла може досягати до 1 кілограма. Мешканець просторого степу має сильні довгі ноги з короткими кігтями, щоб краще було ходити та бігати серед високих трав. Сіро-коричневе забарвлення допомагає ховатися від ворогів. 
   Птах мовчазний, адже з чарівним співом цій пташці не поталанило. Зрідка видає неголосне «пуль-пуль-пуль». Коротко з перервами тріщить — «тррр» — під час токування самець. 
   Та стрепет теж по-своєму співає. Птах швидко з частим помахом крил літає.  Саме у польоті самець крилами створює своєрідний мелодійний свист.
   Степовий птах занесений до Червоної книги України.



Василь Сухомлинський
СПІВУЧА ПІР’ЇНКА

Василь Сухомлинський, Співуча пір'їнка, казка-оповідання. На малюнку птах стрепетЄ на світі дивовижний птах — Стрепет. Він співає… чим, як ви думаєте, діти? Він співає крилом. Має він у своєму крилі особливу співучу пір’їнку. Летить Стрепет, і коли захочеться йому співати, то розправляє крила так, що співуча пір’їнка висувається і настроюється на спів. Лунає тонкий свист. Схожий він і на звучання найтоншої струни, коли по ній водити смичком, і на пісню вітру в тонкій стеблині очерету.
Та ось трапилось лихо. Загубив Стрепет співучу пір’їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір’їнки немає.
Маленький Сергійко знайшов на землі співучу пір’їнку Стрепета, підняв її, побіг — і пір’їнка заспівала.
Почув Стрепет спів своєї пір’їнки, прилетів до хлопчика й просить:
— Хлопчику, віддай мою співучу пір’їнку. Я не можу жити без пісні.
Повернув Сергійко Стрепетові співучу пір’їнку.
Багато років прожив на світі чоловік, що виріс з маленького Сергійка. Часто він згадував Стрепета, думав: «У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає».




26.05


Пишемо відгук про прочитану книгу.

-Сьогодні вам необхідно прочитати дитяче оповідання за власним вибором.
Існує безліч художньої  літератури. Можеш скористатися підручником з позакласного читання,
або почитати в інтернеті чи свої домашні книжечки. Цікаві дитячі оповідання у таких авторів,
як Всеволод Нестайко ,Микола Трублаїні, Василь Сухомлинський,Василь Чухліб та багато інших.





-А тепер письмово познайом нас із прочитаним оповіданням,
тобто напиши відгук про книгу.
Написати відгук на будь-яку прочитану книгу за такою схемою: 
·        Автор і назва книги;
·        Де і коли відбуваються описані події;
·        Головні особи в книзі;
·        Написати стисло зміст (у 3-4 реченнях);
·        Чим ця книга вам сподобалась?;

·        Які ще книги цього автора ви знаєте?


Список літератури для 3 класу

  • Українські народні казки
  • Олена Пчілка. «Годі, діточки,вам спати» (збірка)
  • Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати» (збірка)
  • Леся Українка. « В дитячому крузі» (збірка), казки
  • Галина Малик. «Пригоди Алі в країні Недоладії»
  • Михайло Коцюбинський. «Харитя», «Маленький грішник»
  • Василь Сухомлинський. Казки
  • Оксана Іваненко. Казки
  • Юрій Ярмиш. Казки
  • Микола Трублаїні. «Пустуни на пароплаві» (збірка)
  • Всеволод Нестайко. «В країні Сонячних Зайчиків», «Незвичайні пригоди в лісовій школі»
  • Анатолій Костецький. «Супер клей Христофора Тюлькіна, або вас викрито, здавайтесь»
  • Ярослав Стельмах. «Якось у чужому лісі»
  • Олександр Дерманський. «Казки дракона Омелька»
  • Отфрід Пройслер. Казки
  • Пауль Маар. «Що не день, то субота»
  • Ульріх Хуб. «Біля ковчега о восьмій»




27.05


Читання творів українських письменників.

-Сьогодні познайомитеся з українським письменником
Ярославом Стельмахом.

Послухайте про нього розповідь та прочитайте оповідання.



Спочатку приготуйте годинник і читайте текст протягом 1 хв, зробіть помітку олівцем іспокійно читайте далі.
Не забудь порахувати прочитані за хвилину слова та написати мені результат.






Ярослав Стельмах
САНЧАТА
Оповідання

Санчата, оповідання Ярослава Стельмаха.​ Малюнок Едуарда Колесова.
Спускалися ми з Митьком на санчатах. Уже всі розійшлись, а ми собі катаємось. Нарешті вирішили йти додому. Дивимось — дядечко з паличкою до нас прямує.
— Мені, — каже, — хлопчики, незручно дуже, але взув я старі черевики, а вони ковзкі. Боюсь, не піднімуся нагору, впаду. Мені дуже незручно, — повторює, — але чи не змогли б ви мене на гору оцю підвезти?
Йому, мабуть, теж додому потрібно було, як і нам.
Ми трохи розгубились — нас дорослі катали на санчатах, це правда, а от ми їх ніколи. Я і кажу:
— Звичайно, можемо! Сідайте, будь ласка.
От веземо дядечка, а він іще ззаду паличкою своєю підштовхує. Тільки виїхали — тіточка якась біжить.
— Що, — кричить, — зламав?
А ми їй:
— Та ні! Він хоч і важкий, але санчата теж міцні, будь-кого витримають. Так що ви не хвилюйтеся, не зламав.
Дядечко засміявсь і до тіточки:
— Нічого я не зламав. Просто слизько дуже, от я і попросив хлоп’ят підвезти.
Тут і ми зрозуміли, що вона зовсім не про санчата питала.
Тіточка взяла його під руку, і вони пішли. «Спасибі» сказали.
А ми думаємо: «Раз на гору вже зайшли, то ще раз спустимось».
Спустилися. Стоїмо, чекаємо — може, ще когось підвезти потрібно. Довго чекали — ніхто не просить. Бачимо — бабуся йде.
Ми до неї.
— Чи не треба вас на гору підвезти?
А вона ступнула назад і каже:
— Ви вже краще самі катайтесь, а то ще завезете на гору, а там відпустите.
Чи то вона так пожартувала — незрозуміло.
Ми тоді ще раз з’їхали. Вже стемніло, а нікого так і нема.
Ми й пішли собі додому.
«Нічого, — думаємо, — завтра теж прийдемо кататися. От тоді, може, кого-небудь і підвеземо!»

28.05


Твори українських письменників.

Прослухай відео та відшукай твори Анатолія Костецького в інтернеті або бібліотеці.




Більше читайте влітку, бо хто багато читає, той багато знає!






























2 коментарі: